Uppgifter – Klinisk psykologi

Uppgift Schizofreni – psykossjukdom

Att läsa: https://www.1177.se/blekinge/sjukdomar–besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/psykos-och-vanforestallningar/schizofreni/
https://www.hjarnfonden.se/om-hjarnan/diagnoser/schizofreni/
1. Vad innebär Schizofreni?
2. Vilka är symptomen
3. Vad är orsakerna till att en individ utvecklar Schizofreni?
4. Vad finns för behandlingar?

Uppgift – Diagnoser – ADHD och Bipolär

ADHD

Genomgång: https://prezi.com/tsrezwy9hyrm/edit/#0_24309637

I boken: 20.9 samt text om ADHD: http://www.catarinaahltorp.se/psykologi/psykologi2a/klinisk-psykologi/

  1. Varför kan det vara bra att känna till om diagnoser som t.ex. ADHD,anser du?
  2. Beskriv i stora drag en person som har ADHD.
  3. Vad är orsaken till ADHD?
  4. Hur behandlar man diagnosen ADHD?
  5. Har du förslag på hur skolan/samhället kan bli bättre på att möta individen med ADHD/diagnoser?
  6. Vad anser/tror du om att diagnostisera individer?

Bipolär

Läs boken 20.5 samt text http://www.catarinaahltorp.se/psykologi/psykologi2a/klinisk-psykologi/

Ann Heberlein om bipolaritet: ”Sjukdomen finns alltid där som ett hot” – Malou Efter tio (TV4): https://youtu.be/EX11ALK8H9Y

Överläkaren: ”Bipolaritet kan misstas för depression” – Malou Efter tio (TV4): https://youtu.be/IiJhdCYTO3g

7. Beskriv i stora drag en person som är bipolär?
8. Vad är orsaken till diagnosen bipolär?
9. Hur behandlar man diagnosen bipolär?

Uppgift ätstörningar

Uppdaterad 28/2 – 2018

Genomgång: https://prezi.com/maesasmca1ip/klinisk-psykologi/?webgl=0

Läs läroboken 20.10 samt: http://www.catarinaahltorp.se/psykologi/psykologi2a/klinisk-psykologi/
1. Berätta om olika typer av ätstörningar (vad innebär dom, symptom och konsekvenser/besvär).
2. Vad anser man vara orsakerna till ätstörningar?
3. Hur kan man förebygga ätstörningar, tror du?
4. Läs berättelsen om Lena.
a) Vad tror du är orsaken till hennes ätstörningar?
b) Hur man behandla hennes ätstörningar?

”I följande fallstudie möter vi Lena som lider av allvarliga ätstörningar – anorexi och bulimi. Som de flesta redan vet drabbar denna sjukdom ofta flickor, och det handlar om en sjukdom som växer alltmer i västvärlden.

Lena är 24 år. Hennes ätstörningar började när hon flyttade hemifrån för fem år sedan.
– Jag började intressera mig mycket för näringslära och sundhet. Jag slutade äta fett och levde i stort sett av grönsaker. Efter en jullunch när jag ätit extremt mycket, drack jag saltvatten då jag kom hem för att kräkas. Där började anorexin så smått, berättar hon.
På ett halvår rasade Lenas vikt från 52 kg till 39 kg. Hon tyckte själv att hon levde väldigt sunt.
– Jag gjorde stränga scheman med ät- och motionstider. Varje gång jag hade ätit ett halvt äpple mer än planerat kände jag mig tjock. Jag gick upp klockan 05.00 på morgonen för att springa i 50 minuter. Efteråt gjorde jag övningar i en kvart. Så gick jag till skolan eller till arbetet. Flera gånger under dagen sprang jag fram och tillbaka till skolans mest avlägsna toalett. Jag försökte hela tiden att lura till mig någon sorts motion. Jag kunde gå tre gånger till soptunnan istället för att ta allt på en gång.
– När jag tittade mig i spegeln om morgnarna såg jag en tjock flicka. När jag kom ut bland andra människor blev jag förskräckt över att jag var så annorlunda och tunn. När jag sedan kom hem och tittade mig i spegeln såg jag att jag hade haft fel. Jag var ju tjock.
Lenas menstruation slutade då hon var 19 år, till hennes stora lättnad. Idag fem år senare har den ännu inte kommit igång.
– Jag hade problem med att ta ansvar för att bli vuxen. Jag ville vara liten igen för då är det lättare att bli älskad. Jag stod inte ut med att min kropp förändrades. Den var i vägen. Jag stod inte ut med att jag fick mens. Jag kunde inte acceptera att jag hade ont i magen eller kanske inte kunde sporta på en hel dag.
– Som tonåring kände jag mig fel och mindre värd i förhållande till andra människor. Jag kunde inte leva upp till de förväntningar som jag hade på mig själv. Jag var rädd för att visa något av mig själv. Jag ville helst framstå som en supermänniska.
För två och ett halvt år sedan var Lena på en folkhögskola i 14 dagar då hon inte åt några sötsaker överhuvudtaget.
– När jag kom hem måste jag bara få det som jag inte fått på fjorton dagar. Jag gick och köpte mängder av choklad och sötsaker. Och så gick hela dagen med att jag omväxlande åt och kräktes. Jag var helt tom inne i huvudet. Och så började bulimin, berättar Lena.
Sedan fick Lena arbete på en restaurant och senare på ett konditori.
– Jag kände mig enormt stark om jag hade stått i konditoriet en hel dag och sålt kakor utan att äta någon själv, berättar hon.
För två år sedan slog ätorgierna till. Lena blev kompis med en tjej från sin gruppterapi och hon lärde Lena hur man kräks på enklast sätt.
– Det är bra att börja med att äta glass. Därefter choklad och söta kex för i dem finns det inga fibrer. Nötter ska man undvika, de skär i halsen. Och så ska man dricka en massa vätska så att det man kräks kommer upp lättare.
Samtidigt hade Lena påbörjat en utbildning som hon inte brydde sig om.
– Jag började äta och kräkas som ett medel mot stress eller när jag inte kunde säga ifrån… Under en tid åt jag och kräktes varje fredag efter arbetet. Det var en vana – bara något jag skulle ta mig igenom.
– Jag kommer från en mycket sluten familj med gammaldags föräldrar. Det var många saker jag inte fick göra. Vi talade inte mycket med varandra, och mina ätstörningar var mitt enda sätt att visa dem att något var galet. Men mina föräldrar förstår det inte. De tror bara att jag är lite nervös.”
(Hämtat den 16/3 från: https://gleerupsportal.se/gbook/v3/index.php?id=231)

 

Uppgift personlighetsstörningar samt psykossjukdom

Ni får gärna hitta andra/alternativa sidor på Internet.

1. Vad är en personlighetsstörning? http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/personlighetsstorningar

2. a)
Vad innebär Psykopati – Antisocial PS? http://illvet.se/manniskan/hjarnan/psykopat/psykopat-vad-ar-en-psykopat
http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/psykopati
http://illvet.se/manniskan/psykologi/sa-kanner-du-igen-en-psykopat-pa-jobbet
b) Hur behandlar man?
c) Hur skiljer sig den kvinnliga psykopaten från den manliga, anser man?http://illvet.se/manniskan/hjarnan/psykopat/sa-kanner-du-igen-en-kvinnlig-psykopat

3. Vad innebär att vara sociopat?
http://illvet.se/manniskan/hjarnan/psykopat/sa-kanner-du-igen-en-sociopat

4. a) Vad innebär Emotionellt instabil/Borderline?
b) Hur behandlar man?
http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/borderline

5. a) Vad innebär Narcissism?
b) Hur behandlar man?
http://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/symtom-och-besvar/personlighetsstorningar/narcissism

Psykosjukdom, Läs boken 20.7 samt https://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Schizofreni/ (http://www.catarinaahltorp.se/psykologi/psykologi2a/klinisk-psykologi/)
6. a) Vad är en psykossjukdom?
b)
Beskriv i stora drag en person som har schizofreni.
c)
Vad är orsaken till schizofreni?
d) Hur behandlar man
schizofreni?
e)
Många tror att schizofreni är detsamma som personlighetsklyvning, att en person som har schizofreni har en ond och en god sida. Detta stämmer inte, att uppleva sig som kluven mellan olika personligheter är inte ett symtom vid schizofreni. Varför tror du att många människor tror att schizofreni är detsamma som personlighetsklyvning?

Inlämningsuppgift psykologi 2b 

Stress och stresshantering

stress-och-stresshantering (Uppdaterad 9/1 – 2018)

Tema: Psykologi skönlitteratur

Du ska läsa en bok i området klinisk psykologi (psykisk ohälsa, psykiatriska funktionsnedsättningar, störningar). En skönlitterär bok eller en självbiografi. Ni får tips av Sten på lektionen den 14/1. Informera mig senast den 21/1 vilken bok som du har valt.

Du ska redovisa vad du har kommit fram till i grupp den 11/2 eller den 25/2. Inför tillfället ska du ha läst boken och svarat på frågorna. Detta examineras sedan på provet den 29/4.

Du ska ha med utifrån fakta samt boken som du har valt:
1. En beskrivning av den psykiska ohälsan du har valt och jämföra med hur det gestaltas i boken.
2. Orsaker/uppkomst samt arvets och miljöns betydelse.
3. Hur psykiska ohälsan påverkar individen, dvs positivt och negativt. Samt jämför hur det går för individen i boken.
4. Olika behandlingsalternativ och jämföra med vilken eller vilka behandlingsalternativ individen får i boken.

Förslag:
ADHD
Ångest och panikångest
Fobier
Depression
Tvångssyndrom (ODC)
Touretts syndrom
Autism och/eller Asperger
Bipolär sjukdom
Schizofreni
Ätstörningar (Ortorexi, Anorexi Nervosa, Bulimi Nervosa, Ätstörning UNS)
Alkoholism
Psykiska störningar (Psykopati, Sociopat, Emotionellt instabil/Borderline, Narcissism)
Självskadebeteende